Skip to main content

Costa Brava med Direktbuss med en glimt av Beaune

Costa Brava - Tossa del Mar, god mat och dryck, enklare vandring, sol och bad

Nytt upplägg på denna hyllade resa, nu direktbuss med övernattning i charmiga Bourgogne. Följ med oss till den charmiga staden Lloret de Mar beläget på soliga Costa Brava i Katalonien. Ett område fullt av spännande och intressanta platser att besöka. Självfallet väntar sol och bad för den som önskar.  Staden ligger pampigt vid det kristallklara blåa Medelhavet och omges av fascinerande klippor och branta stup.

Fredag morgon träffas vi laddade på Cityterminalen. Nu ska vi ut på äventyr!  Vi startar vår bussresa från Stockholm och kör raka vägen mot Trelleborg. Kvällen spenderas med god mat och trevlig samvaro på den färja som tar oss över till Tyskland och Travemünde, där vi beräknar vara framme omkring midnatt. Mätta och nöjda sätter ni er tillrätta i bussen och sover skönt under tiden bussen rullar tryggt genom Tyskland natt mot lördagen. Vi kör så småningom över franska gränsen och tar sikte mot den charmiga staden Beaune. Staden titulerar sig som en av Frankrikes mest kända vinstäder. Dessutom har staden vackra, välbevarade medeltidshus längs charmiga kullerstensgator och fina innergårdar. Självklart passar vi på att strosa genom staden och får chans att lära oss ett och annat om staden under vår promenad. Vi tar in på trevligt franskt hotell och efter en skön natts sömn lämnar vi Beaune och kör mot spanska gränsen och staden Lloret de Mar. Vi hälsas varmt välkomna av vår lokala guide Carmen som även blivit vår vän under alla år. Därefter blir det middag på hotellet.

Veckan vi har framför oss har vi fyllt med intressanta och trevliga utflykter. Vi har ett besök vid Tossa del mar, en vacker gammal fiskeby vid havet. Vi går en rundvandring och njuter av den vackra gamla bebyggelsen “La Vila Vella”. Höjdpunkten blir den uppdukade lunchen hos Joan på Bahia de Tossa som grundades 1934. Här bjuds det på en riktig gastronomisk upplevelse för alla sinnen.

Varje tisdag förmiddag hålls marknad i Lloret de Mar. För de som önskar kan man promenera dit och botanisera bland de lokala varorna och njuta av ett myllrande folkliv.

En av dagarna gör vi en tur till Barcelona som har en över 2000 år lång och innehållsrik historia. Den helt fantastiska medeltida arkitekturen finns fortfarande bevarad i Ciutat Vella, den gamla staden. Vi tar oss till hamnen, Olympiabyn, och vidare till Barcelonas stora sevärdhet, basilikan La Sagrada Familia av den berömde katalanske arkitekten Antonio Gaudi, som vi ser från utsidan. Vi åker vidare på den långsträckta gatan Diagonal, upp till det prestigefulla bostadsområdet Pedralbes och Camp Nou, FC Barcelonas hemmaarena. Vi fortsätter upp för berget Montjuïc för att komma till Olympiastadion från 1992. På vägen passerar vi El Pueblo Español från 1929, det lilla Spanien i ett nötskal med vackra exempel på spanska kända byggnader från olika platser i Spanien. Under turen ges det ledig tid för promenad på gågatan Las Ramblas i hjärtat av Barcelona eller promenad i de vackra gotiska kvarteren. Någon av dagarna besöker vi bodegan Mas Oller som drivs av Carles Esteva, en bodega med gamla anor. Bodegan är belägen mellan hav och berg, där nordanvinden och tre olika jordmåner skapar vin med säregen karaktär. Här producerar man prestigefulla högkvalitativa viner, bland de bästa i Empordadistriktet. Vi besöker vingården; där vi får se framställnings- och upptappningssektionerna samt bodegan och avslutar med vinprovning och en lunch vid havet.

Efter en vecka med härliga upplevelser och fina minnen lämnar vi Lloret de Mar för denna gång. Efter en trevlig middag i goda vänners lag fortsätter kvällen i trevlig samvaro på bussen som sätter kurs mot Sverige, via Luxembourg under natten mot lördagen, därefter genom Tyskland och upp till Travemünde där vi rullar ombord på färjan för mat, en trevlig kväll och sist men inte minst en god natts sömn på färden över till Sverige. Under söndagen fortsätter resan genom södra Sverige och upp mot Stockholm, där vi beräknar att parkera bussen på Cityterminalen framåt sen eftermiddag. Med nyvunna vänner och ett bagage fyllt med härliga, spännande och roliga minnen säger vi hej då till varandra för den här gången!

Fritextsökning

Dagsprogram

• DAG 1-2: Mot Beaune

Tidig morgon reser vi från Stockholm, påstigning längs E4:an söderut. Vi kör raka vägen till Trelleborg. Kvällen spenderas med god mat och trevlig samvaro på den färja som tar oss över till Tyskland och Travemünde, där vi beräknar vara framme omkring midnatt. Mätta och nöjda sätter ni er tillrätta i bussen och sover skönt under tiden bussen rullar tryggt genom Tyskland natt mot lördagen. Nästa morgon kör vi så småningom över franska gränsen och tar sikte mot den charmiga staden Beaune.

• DAG 3: Mot Lloret de Mar

Efter en skön natts sömn lämnar vi Beaune och tar sikte på Lloret de Mar där vår lokala guide välkomnar oss. Därefter middag.

• DAG 4-7: Marknad och Utflykter

Veckan vi har framför oss har vi fyllt med intressanta och trevliga utflykter. Vi har bland annat ett besök vid Tossa del mar, en vacker gammal fiskeby vid havet. Vi går en rundvandring och njuter av den vackra gamla bebyggelsen “La Vila Vella”.

• DAG 8-10: Hemåt

Hemresa sker på fredagen efter en trevlig middag ihop. Vi reser genom Frankrike, Luxembourg under natten mot lördagen därefter genom Tyskland och upp till Travemünde där vi rullar ombord på färjan för mat, en trevlig kväll och sist men inte minst en god natts sömn på färden över till Sverige. Under söndagen fortsätter resan genom södra Sverige och upp mot Stockholm, där vi beräknar att parkera bussen på Cityterminalen framåt sen eftermiddag.